Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2023, 1-2 (302-303), 75-85
Місце корпоративної соціальної відповідальності у забезпеченні ефективної системи взаємовідносин банків зі стейкхолдерами
Коваленко Вікторія Володимирівна
доктор економічних наук, професор, професор кафедри банківської справи, Одеський національний економічний університет, м. Одеса, Україна, e-mail: kovalenko-6868@ukr.net, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-2783-186X
Цитувати статтю:
Коваленко В. В. Місце корпоративної соціальної відповідальності у забезпеченні ефективної системи взаємовідносин банків зі стейкхолдерами. Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: В.В. Коваленко (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). Одеса: Одеський національний економічний університет. 2023. № 1-2 (302-303). С. 75-85.
Анотація
Метою статті є дослідження особливостей та механізмів корпоративної соціальної відповідальності
та її місця у забезпеченні ефективної системи управління взаємовідносинами банків зі стейкхолдерами. У роботі
визначено, що соціальна відповідальність передбачає добровільні дії банку, спрямовані на те, щоб у своїй діяльності
враховувати інтереси суспільства, працівників, партнерів та інших стейкхолдерів. Корпоративна етика банку являє
собою певну культуру взаємодії керівництва і персоналу між собою і з зовнішніми стейкхолдерами. Деталізовано основні
кількісні критерії оцінювання рівня соціальної відповідальності банків через встановлення взаємовідносин: персонал
(трудова відповідальність), споживачі, бізнес-партнери, суспільство та навколишнє середовище, держава (економічна
відповідальність). З погляду управління соціальною відповідальністю у банках України доведено, що ця система поступово
набирає обертів щодо сприйняття її стейкхолдерами. Банки реалізують соціальну активність, але цільові аудиторії
не завжди зацікавлені в ознайомленні із соціальною відповідальністю або самі установи недостатньо афішують свої
успіхи у цьому напрямку діяльності. Дотримання соціальної відповідальності – це визначення зобов’язань, філософія
поведінки управлінського персоналу, що впливає на поведінку, дії всього персоналу банку та сприяє сталому розвитку
не лише самого підприємства, а й суспільства в цілому. У висновках наголошується, що сучасні принципи управління
повинні сприяти формуванню комплексу дій, націлених на забезпечення безпеки та розвитку суб’єктів внутрішнього
(добробут співробітників, акціонерів) і зовнішнього середовища банку (розвиток суспільства, збереження навколишнього
середовища) зокрема, та людства в цілому, не порушуючи цінностей та правил, на яких базується корпоративна культура.
Ключові слова
стейкхолдери, корпоративне управління, корпоративна соціальна відповідальність, соціальні програми, банківський бізнес.
JEL classification: G210; M140; DOI: 10.32680/2409-9260-2023-1-2-302-303-75-85
УДК: 334.78:304.2:336.71
Література
- Бездітний В. Корпоративне управління в банках України. Розгляд нормативного
регулювання експертами. Юридична газета. 2013. № 49. С. 12–13.
- Коваленко В. В., Сергєєва О. С. Стейкхолдери та їх вплив на розвиток банківського
бізнесу. Економічний дискурс. Міжнародний науковий журнал. 2020. Вип. 2. С. 75-85. DOI:
https://doi.org/10.36742/2410-0919-2020-2-8.
- Ворончак І. О. Національні моделі соціальної відповідальності бізнесу: особливості
та механізм формування. Економіка і суспільство. 2018. Вип 17. С. 24-29. DOI: https://doi.
org/10.32782/2524-0072/2018-17-4.
- Козуб В. О., Чернишова Л. О. Вплив зарубіжного досвіду на формування вітчизняної
моделі соціально-відповідального бізнесу. Науковий вісник Ужгородського національного
університету. 2019. Вип. 25. Ч.1. С. 121-125.
- Антонов А. В. Напрями стимулювання розвитку корпоративної соціальної
відповідальності: зарубіжний досвід. Державне управління: удосконалення та розвиток.
2015. № 8. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=926.(дата звернення 10.12.2022).
- Грішнова О. А. Соціальна відповідальність у контексті подолання системної кризи в
Україні. Демографія та соціальна економіка. 2011. №1(15). С. 39-46.
- Лункіна Т. І., Каратай Т. М. Оцінка соціально-орієнтованої політики у банківських
установах України. «Modern Economics». 2017. №6. С. 130-137.
- Олійник. Л. В. Розвиток корпоративної соціальної відповідальності в банківському
секторі України. Фiнанси, облiк, банки. 2019. № 1 (24). С. 57-67. DOI:http//dx.doi.
org/10.31558/2307-2296.2019.1.6
- Fridman M. The Social Responsibility of Business is to increase its Profits. New York
Yimes Magazine. 1970. 13 September. P. 122-126.
- Sardak S., Bilskaya О., Simakhova A. Potential of economy socialization in the context of
globalization. Economic Annals-XXI. 2017. № 164 (3-4). P. 4-8.
- Вербицька Я. Є. Напрями забезпечення конкурентної позиції банків України.
Стан, проблеми та перспективи вдосконалення економіки України: матеріали доповідей
Міжнародної науково-практичної конференції (м. Ужгород, 2-3 жовтня 2015 р.) / За. заг.
ред.: М. М. Палінчак, В. П. Приходько, A. Krynski. Ужгород: Видавничий дім «Гельветика»,
2015. Ч. 2. С. 51-54.
- Благов Ю. Е. Концепция корпоративной социальной ответственности и стратегическое
управление. Российский журнал менеджмента. 2004. №3. С. 17-34.
- Соціальна відповідальність бізнесу: розуміння та впровадження. URL: http://www.
un.org.ua/files/Concept_Paper.pdf. (дата звернення 12.12.2022).
- Котлер Ф., Армстронг Г. Основы маркетинга : пер. с англ. [9-е изд.]. М. : Издательский
дом «Вильямс», 2003. 1200 с.
- Ласукова А. С. Сутність поняття «соціальна корпоративна відповідальність» та його
впровадження в банках України. Научный вестник ДГМА. 2011. №1 (7). С. 286-290.
- Репутационные активисты. Результаты рейтинга. URL:http://repactiv.com.ua/ru/
results. (дата звернення 15.12.2022).