Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2023, 9 (310), 14-22

Open Access Article

Економічна модель передачі в аутсорсинг маркетингових витрат підприємства та витрат на збут у контексті забезпечення конкурентоспроможності

Жиляков Сергій Володимирович
здобувач наукового ступеня доктора філософії зі спеціальності 051 Економіка, Вищий навчальний заклад Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі», м. Полтава, Україна, e-mail: serhiiz77@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0009-0002-1861-218X

Цитувати статтю:

Жиляков С. В. Економічна модель передачі в аутсорсинг маркетингових витрат підприємства та витрат на збут у контексті забезпечення конкурентоспроможності. Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: В.В. Коваленко (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). Одеса: Одеський національний економічний університет. 2023. № 9 (310). С. 14-22.

Анотація

Метою статті є обґрунтування ефективності економічної моделі управління маркетинговими витратами підприємства та витратами на збут з можливістю передачі їх в аутсорсинг. Для досягнення мети застосовані методи аналізу і синтезу, індукції та дедукції, документальної перевірки, моделювання, лінійного рівняння. Проаналізовано останні публікації про роль маркетингу та витрат на збут у контексті конкурентоспроможності підприємства. Досліджено концептуальні підходи до визначення витрат на маркетинг та збут, виявлено спільні риси та відмінності цих підходів. Проведено порівняння з інструментами маркетингу моделі 4Р, в результаті синтезовано витрати на маркетинг та збут, які пов’язані між собою, для передачі їх в аутсорсинг. Проаналізовано законодавчі норми бухгалтерського обліку, цивільного, господарського та податкового права і методом індукції досягнуто висновку про доцільність створення економічної моделі передачі в аутсорсинг фізичним особам – підприємцям певних функцій для збільшення оборотних коштів та конкурентоспроможності підприємства. Методом моделювання досліджено запропоноване лінійне рівняння, результатом якого є дані про ефективність витрат підприємства від переданих в аутсорсинг функцій маркетингу та збуту продукції. За результатами дослідження, методом дедукції отримано коефіцієнт ефективності інвестованих в аутсорсинг коштів у створеній економічній моделі. Методом документальної перевірки обґрунтовано подвійний запис створеної моделі в бухгалтерському обліку та доведено необхідність підтвердження понесених витрат первинними документами для мінімізації ризиків в оподаткуванні. Практична значущість результатів дослідження полягає в обґрунтуванні моделі, яка дозволяє приймати ефективні рішення щодо інвестицій в аутсорсинг для підвищення конкурентоспроможності підприємства.

Ключові слова

конкурентоспроможність, економічна модель, дохід, оподаткування, аутсорсинг, маркетинг, витрати, збут, бухгалтерський облік.

JEL classification: M310; M410; DOI: 10.32680/2409-9260-2023-9-310-14-22

УДК: 338.1: 339.1

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Бочко О. Ю., Pawlowski G., Апельт Г. В., Безпалько І. Р. Оцінювання конкурентоспроможності у системі маркетингу туристичних підприємств. Академічні візії. 2022. Вип. 8-9. С. 116 – 123. URL: https://zenodo.org/record/ 7343276 (дата звернення 20.06.2023).
  2. Прокопенко І. Ф., Радченко Л. П., Соляр В. В., Цянь Чжу. Маркетингова стратегія як засіб розширення горизонтів діяльності підприємства в контексті сучасних ринкових тенденцій. Збірник наукових праць Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди «Економіка». Харків: ХНПУ, 2021. Вип.19. 195 с. URL: http://journals.hnpu.edu. ua/index.php/ economics/article/view/3671 (дата звернення 23.06.2023).
  3. Пахуча Е. В. Застосування інструментів маркетингових комунікацій у підвищенні конкурентоспроможності підприємств. Агросвіт. 2020. № 19 – 20. С. 82 – 89. URL: http:// www.agrosvit.info/?op=1&z=3310&i=11 (дата звернення 01.07.2023).
  4. Мірошниченко О. В., Черкасова С. О., Каторська І. В. Аутсорсинг як один із перспективних напрямків функціонування підприємств в Україні. Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2022. № 1. С. 22-30. URL: https://visnyk.fem. sumdu.edu.ua/issues/1_2022/2.pdf (дата звернення 11.07.2023).
  5. Завалій Т. О., Шахрай В. Ю. Українське коріння «батька сучасного маркетингу» Філіпа Котлера. Матеріали конференцій Державного університету «Житомирська політехніка». 2022. С. 38-39. URL: https://conf.ztu.edu.ua/ suchasni-vyklyky-stalogo-rozvytku-biznesu-3-4- lystopada-2022-r/ (дата звернення 15.07.2023).
  6. Котлер Ф. Маркетинг від А до Я. Київ: Альпіна Паблішер, 2021. 252 с.
  7. Ґербер М. Создание предприятия, которое работало бы: Пер. с англ. – М.: Информационно- издательский дом «Филинъ», 1996. 328 с.
  8. Котлер Ф. Основы маркетинга. Краткий курс: Пер. с англ.. М.: ООО «И. Д. Вильямс», 2011. 496 с.
  9. Борисенко О. С., Фісун Ю. В., Ярмолюк О. Я. Концептуальні підходи до стійкого розвитку промислових підприємств на засадах холістичного маркетингу. Економіка та управління підприємствами. 2022. Вип. 66. С. 99 – 104. URL: https://er.nau.edu.ua/handle/ NAU/56341 (дата звернення 19.07.2023).
  10. Ларіна Я. С., Рябчик А. В. Поведінка споживачів: навч. посіб. Херсон: ОЛДІ-ПЛЮС, 2020. 284 с.
  11. Національне Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати»: Наказ Міністерства фінансів України від 31 грудня 1999 р. № 318. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/z0027-00#Text (дата звернення 06.08.2023).
  12. Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/996-14#Text (дата звернення 05.08.2023).
  13. Могилевська О. Ю., Романова Л. В., Дацій О. І. Концепція формування маркетингової системи як фактора стійкого розвитку промислових підприємств: монографія. Київ: Вид-во КиМУ, 2021. 462 с.
  14. Вітлінський В. В., Акулов М. Г. Моделювання економіки: навч. посіб. Вінниця: ТОВ «Нілан-ЛТД», 2014, 334 с.
  15. Цивільний кодекс України від 16.01.2003 № 435-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/435-15#top (дата звернення 10.08.2023).
  16. Господарський кодекс України від 16.01.2003 № 436-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/436-15#top (дата звернення 10.08.2023).
  17. Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2755-17#top (дата звернення 10.08.2023).
  18. Інструкція про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку, активів, капіталу, зобов’язань та господарських операцій підприємств і організацій: Наказ Міністерства фінансів України від 31 листопада 1999 р. № 291. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0893-99#top (дата звернення 06.08.2023).
  19. Національний класифікатор України КВЕД ДК 009:2010: Наказ Держспоживстандарту України від 11.10.2010 № 457. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/vb457609-10#top (дата звернення 06.08.2023).
  20. Стеблюк Н. Ф. Волосова Н. М. Економіко-математичне моделювання в системі маркетингового управління: монографія. Кам’янське: ДДТУ, 2020. 185 с.
  21. Наумова Т. А., Акімова Н. С., Топоркова О. В. Організація обліку маркетингових витрат. Приазовський економічний вісник. 2020. Випуск 6 (23). С. 256 – 261. URL: http://pev. kpu.zp.ua/journals/2020/6_23_ukr/47.pdf (дата звернення 14.08.2023).
  22. Шерер І., Бєлінська О. Сучасні підходи до організації обліку витрат на збут та маркетинг торговельного підприємства. Науковий вісник Одеського національного економічного університету. 2019. № 7-8 (270-271). С. 162-174. URL: http://n-visnik.oneu.edu. ua/collections/2019/270-271/pdf/162-174.pdf (дата звернення 15.08.2023).

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->