Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2023, 9 (310), 14-22
Економічна модель передачі в аутсорсинг маркетингових витрат підприємства та витрат на збут у контексті забезпечення конкурентоспроможності
Жиляков Сергій Володимирович
здобувач наукового ступеня доктора філософії зі спеціальності 051 Економіка, Вищий навчальний заклад Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі», м. Полтава, Україна, e-mail: serhiiz77@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0009-0002-1861-218X
Цитувати статтю:
Жиляков С. В. Економічна модель передачі в аутсорсинг маркетингових витрат підприємства та витрат на збут у контексті забезпечення конкурентоспроможності. Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: В.В. Коваленко (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). Одеса: Одеський національний економічний університет. 2023. № 9 (310). С. 14-22.
Анотація
Метою статті є обґрунтування ефективності економічної моделі управління маркетинговими витратами
підприємства та витратами на збут з можливістю передачі їх в аутсорсинг. Для досягнення мети застосовані методи
аналізу і синтезу, індукції та дедукції, документальної перевірки, моделювання, лінійного рівняння. Проаналізовано останні
публікації про роль маркетингу та витрат на збут у контексті конкурентоспроможності підприємства. Досліджено
концептуальні підходи до визначення витрат на маркетинг та збут, виявлено спільні риси та відмінності цих підходів.
Проведено порівняння з інструментами маркетингу моделі 4Р, в результаті синтезовано витрати на маркетинг та
збут, які пов’язані між собою, для передачі їх в аутсорсинг. Проаналізовано законодавчі норми бухгалтерського обліку,
цивільного, господарського та податкового права і методом індукції досягнуто висновку про доцільність створення
економічної моделі передачі в аутсорсинг фізичним особам – підприємцям певних функцій для збільшення оборотних
коштів та конкурентоспроможності підприємства. Методом моделювання досліджено запропоноване лінійне рівняння,
результатом якого є дані про ефективність витрат підприємства від переданих в аутсорсинг функцій маркетингу та
збуту продукції. За результатами дослідження, методом дедукції отримано коефіцієнт ефективності інвестованих в
аутсорсинг коштів у створеній економічній моделі. Методом документальної перевірки обґрунтовано подвійний запис
створеної моделі в бухгалтерському обліку та доведено необхідність підтвердження понесених витрат первинними
документами для мінімізації ризиків в оподаткуванні. Практична значущість результатів дослідження полягає
в обґрунтуванні моделі, яка дозволяє приймати ефективні рішення щодо інвестицій в аутсорсинг для підвищення
конкурентоспроможності підприємства.
Ключові слова
конкурентоспроможність, економічна модель, дохід, оподаткування, аутсорсинг, маркетинг, витрати, збут, бухгалтерський облік.
JEL classification: M310; M410; DOI: 10.32680/2409-9260-2023-9-310-14-22
УДК: 338.1: 339.1
Література
- Бочко О. Ю., Pawlowski G., Апельт Г. В., Безпалько І. Р. Оцінювання
конкурентоспроможності у системі маркетингу туристичних підприємств. Академічні
візії. 2022. Вип. 8-9. С. 116 – 123. URL: https://zenodo.org/record/ 7343276 (дата звернення
20.06.2023).
- Прокопенко І. Ф., Радченко Л. П., Соляр В. В., Цянь Чжу. Маркетингова стратегія як засіб
розширення горизонтів діяльності підприємства в контексті сучасних ринкових тенденцій.
Збірник наукових праць Харківського національного педагогічного університету імені Г. С.
Сковороди «Економіка». Харків: ХНПУ, 2021. Вип.19. 195 с. URL: http://journals.hnpu.edu.
ua/index.php/ economics/article/view/3671 (дата звернення 23.06.2023).
- Пахуча Е. В. Застосування інструментів маркетингових комунікацій у підвищенні
конкурентоспроможності підприємств. Агросвіт. 2020. № 19 – 20. С. 82 – 89. URL: http://
www.agrosvit.info/?op=1&z=3310&i=11 (дата звернення 01.07.2023).
- Мірошниченко О. В., Черкасова С. О., Каторська І. В. Аутсорсинг як один із
перспективних напрямків функціонування підприємств в Україні. Вісник Сумського
державного університету. Серія Економіка. 2022. № 1. С. 22-30. URL: https://visnyk.fem.
sumdu.edu.ua/issues/1_2022/2.pdf (дата звернення 11.07.2023).
- Завалій Т. О., Шахрай В. Ю. Українське коріння «батька сучасного маркетингу» Філіпа
Котлера. Матеріали конференцій Державного університету «Житомирська політехніка».
2022. С. 38-39. URL: https://conf.ztu.edu.ua/ suchasni-vyklyky-stalogo-rozvytku-biznesu-3-4-
lystopada-2022-r/ (дата звернення 15.07.2023).
- Котлер Ф. Маркетинг від А до Я. Київ: Альпіна Паблішер, 2021. 252 с.
- Ґербер М. Создание предприятия, которое работало бы: Пер. с англ. – М.: Информационно-
издательский дом «Филинъ», 1996. 328 с.
- Котлер Ф. Основы маркетинга. Краткий курс: Пер. с англ.. М.: ООО «И. Д. Вильямс»,
2011. 496 с.
- Борисенко О. С., Фісун Ю. В., Ярмолюк О. Я. Концептуальні підходи до стійкого
розвитку промислових підприємств на засадах холістичного маркетингу. Економіка та
управління підприємствами. 2022. Вип. 66. С. 99 – 104. URL: https://er.nau.edu.ua/handle/
NAU/56341 (дата звернення 19.07.2023).
- Ларіна Я. С., Рябчик А. В. Поведінка споживачів: навч. посіб. Херсон: ОЛДІ-ПЛЮС,
2020. 284 с.
- Національне Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати»: Наказ
Міністерства фінансів України від 31 грудня 1999 р. № 318. URL: https://zakon.rada.gov.ua/
laws/show/z0027-00#Text (дата звернення 06.08.2023).
- Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від
16.07.1999 № 996-XIV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/996-14#Text (дата звернення
05.08.2023).
- Могилевська О. Ю., Романова Л. В., Дацій О. І. Концепція формування маркетингової
системи як фактора стійкого розвитку промислових підприємств: монографія. Київ: Вид-во
КиМУ, 2021. 462 с.
- Вітлінський В. В., Акулов М. Г. Моделювання економіки: навч. посіб. Вінниця: ТОВ
«Нілан-ЛТД», 2014, 334 с.
- Цивільний кодекс України від 16.01.2003 № 435-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/
laws/show/435-15#top (дата звернення 10.08.2023).
- Господарський кодекс України від 16.01.2003 № 436-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/
laws/show/436-15#top (дата звернення 10.08.2023).
- Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/
laws/show/2755-17#top (дата звернення 10.08.2023).
- Інструкція про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку, активів, капіталу,
зобов’язань та господарських операцій підприємств і організацій: Наказ Міністерства
фінансів України від 31 листопада 1999 р.
№ 291. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0893-99#top (дата звернення 06.08.2023).
- Національний класифікатор України КВЕД ДК 009:2010: Наказ Держспоживстандарту
України від 11.10.2010 № 457. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/vb457609-10#top
(дата звернення 06.08.2023).
- Стеблюк Н. Ф. Волосова Н. М. Економіко-математичне моделювання в системі маркетингового управління: монографія. Кам’янське: ДДТУ, 2020. 185 с.
- Наумова Т. А., Акімова Н. С., Топоркова О. В. Організація обліку маркетингових
витрат. Приазовський економічний вісник. 2020. Випуск 6 (23). С. 256 – 261. URL: http://pev.
kpu.zp.ua/journals/2020/6_23_ukr/47.pdf (дата звернення 14.08.2023).
- Шерер І., Бєлінська О. Сучасні підходи до організації обліку витрат на збут та
маркетинг торговельного підприємства. Науковий вісник Одеського національного
економічного університету. 2019. № 7-8 (270-271). С. 162-174. URL: http://n-visnik.oneu.edu.
ua/collections/2019/270-271/pdf/162-174.pdf (дата звернення 15.08.2023).