Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2023, 9 (310), 72-80

Open Access Article

Теоретико-методологічні засади комплаєнс-контролю у системі корпоративного управління банку в сучасних умовах

Азаренкова Галина Михайлівна
доктор економічних наук, професор, завідувач кафедрою банківського бізнесу та фінансових технологій, ННІ «Каразінський банківський інститут» ХНУ імені В. Н. Каразіна, м. Харків, Україна, e-mail: azarenkova.g.m@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-0101-2989

Цовма Богдан Вікторович
здобувач вищої освіти, другий (магістерський) рівень вищої освіти ННІ «Каразінський банківський інститут» ХНУ імені В. Н. Каразіна, м. Харків, Україна, e-mail: bogdan.tsovma.ibtb@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0009-0003-6231-7038

Томарович Тетяна Віталіївна
здобувач вищої освіти, третій (аспірантський) рівень вищої освіти Львівський національний університет імені Івана Франка, м. Львів, Україна, e-mail: tomarovitch@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-9984-0987

Цитувати статтю:

Азаренкова Г. М., Цовма Б. В., Томарович Т. В. Теоретико-методологічні засади комплаєнс-контролю у системі корпоративного управління банку в сучасних умовах. Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: В.В. Коваленко (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). Одеса: Одеський національний економічний університет. 2023. № 9 (310). С. 72-80.

Анотація

Метою статті є аналіз наукових публікацій з питань комплаєнс-контролю у системі корпоративного управління банку. Аналіз охоплює ретроспективний та поточний огляд тенденцій у цій області, здійснений з використанням наукометричної бази Scopus та інструменту VOSViewer v.1.6.19. Основний акцент роботи спрямований на виявлення взаємозв'язків між ключовими поняттями "комплаєнс" та "комплаєнс-контроль", а також на визначення їх теоретико-методологічних засад у системі корпоративного управління банків. Отримані результати та висновки можуть бути використані для підвищення ефективності комплаєнс-контролю та впровадження його у систему корпоративного управління банку. Дослідження вказує на важливість забезпечення відповідності законодавчим вимогам та етичним стандартам у фінансовій сфері. Крім того, результати можуть послужити основою для формування вимог та стандартів комплаєнс-контролю, сприяючи стабільності та надійності банківської сфери в динамічному економічному середовищі.

Ключові слова

комплаєнс-контроль, банківська сфера, внутрішній контроль, наукометричний аналіз, Scopus, бібліометричний аналіз, корпоративне управління, фінансові потоки банку.

JEL classification: G210; G340; DOI: 10.32680/2409-9260-2023-9-310-72-80

УДК: 336.011

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Азаренкова Г. М., Майборода А. В. Особливості формування підсистеми інформаційного забезпечення системи фінансової безпеки суб’єкта господарювання. Бізнес Інформ. 2020. №1. C. 210–217. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-1-210-217.
  2. Цовма Б. В., Оніщенко І. О. Аналіз сучасних підходів до комплаєнс-контролю в банківському секторі. Наукові дослідження молоді з проблем європейської інтеграції : Зб. тез доп. ХІІ Міжнар. науково-практ. конф. молодих уч. та студентів, м. Харків, 6 квіт. 2023 р. Харків, 2023.
  3. Правдива Л. Удосконалення корпоративного управління в банках та управління комплаєнс-ризиком. Вісник НБУ. 2011. № 7. С. 10–13.
  4. Яценко М. С. Коваленко А. Б. Управління комплаєнс-діяльністю підприємства в умовах глобалізаційних обмежень. Економіка: реалії часу. 2020. № 5 (51). С. 73–79. DOI: 10.15276/ ETR.05.2020.10; DOI: 10.5281/zenodo.4541331
  5. Москаленко Н. В. Теоретичні аспекти запровадження комплаєнс-контролю в Україні. Економічний вісник. Серія : Фінанси, облік, оподаткування. 2018. Вип. 2. С. 106–112.
  6. Нєізвєстна О. В. Дослідження практики комплаєнс у страхових компаніях України. Актуальні проблеми економіки. 2017. № 3 (189). С. 267–273.
  7. Гура В. В. Система комплаєнс як спосіб подолання корупції. Економіка та суспільство. 2023. № 52. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-52-77.
  8. Шелудько С. А., Єгорова А. С. Cутність комплаєнсу та його місце в банківському ризик- менеджменті. Modern Economics. 2021. № 26(2021). С. 173-177. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V26(2021)-26.
  9. Nath, R.D., Chowdhury, M.A.F. Shadow banking: a bibliometric and content analysis. Financ Innov 7, 68 (2021). DOI: https://doi.org/10.1186/s40854-021-00286-6
  10. Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом» : від 06.12.2019 № 361-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/361-20#Text (дата звернення15.10.2023).
  11. Pocher, N., Veneris, A. Privacy and Transparency in CBDCs: A Regulation-by-Design AML/CFT Scheme. 2021 IEEE International Conference on Blockchain and Cryptocurrency (ICBC), Sydney, Australia, 2021, p. 1-9. DOI: 10.1109/ ICBC51069.2021.9461090.
  12. Tjoa, S., Temper, P. K. M., Temper, M., Zanol, J., Wagner, M., Holzinger, A. "AIRMan: An Artificial Intelligence (AI) Risk Management System," 2022 International Conference on Advanced Enterprise Information System (AEIS), 2022, pp. 72-81. DOI: 10.1109/AEIS59450.2022.00017.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->