Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2023, 10 (311), 30-36
Open Access Article
Любка Віталій Володимирович
аспірант, Національний університет «Львівська політехніка», м. Львів, Україна, e-mail: lubka1980@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0009-0002-1953-7169
Коцюк Віктор Миколайович
аспірант, Національний університет «Львівська політехніка», м. Львів, Україна, e-mail: viktorkotsyuk@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0009-0009-7682-6582
Марущак Степан Іванович
аспірант, Національний університет водного господарства та природокористування, м. Рівне, Україна, e-mail: Stepochk@bigmir.net, ORCID ID: https://orcid.org/0009-0006-2981-4149
Іванів Ростислав Григорович
аспірант, Національний університет водного господарства та природокористування, м. Рівне, Україна, e-mail: rostyk24051999@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0009-0008-5089-1821
Любка В. В., Коцюк В. М., Марущак С. І., Іванів Р. Г. Фінансове забезпечення територіальних громад Закарпатської області. Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: В.В. Коваленко (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). Одеса: Одеський національний економічний університет. 2023. № 10 (311). С. 30-36.
Фінансове забезпечення територіальних громад має важливе значення для розвитку інфраструктури, освіти, охорони здоров'я, соціального захисту та інших сфер, які безпосередньо впливають на якість життя громадян, які проживають на їх території. Фінансове забезпечення громади характеризується бюджетними надходженнями з різних джерел, включаючи місцеві податки і збори, гранти від центрального уряду, місцеві позики і кредити, джерела природних ресурсів, податки від місцевого бізнесу, гранти і проекти від міжнародних організацій. Встановлено, що бюджетні надходження варіюються і залежать від конкретних умов та обставин кожної територіальної громади. Важливо ефективно управляти цими фінансовими ресурсами і використовувати їх для розвитку громади та задоволення потреб населення. Бюджети громад Закарпатської області складаються з доходів Берегівського, Мукачівського, Раківського, Тачівського, Ужгородського та Хустського районів. Найбільшу питому вагу у бюджетах територіальних громад Закарпатської області у 2021-2022 рр. мав Ужгородський район, відповідно 44,8% та 50,9%. Визначено, що питома вага надходжень Ужгородського району за ці роки зросла на 59,2%. Для вдосконалення системи фінансового забезпечення українських громад запропоновано використовувати демократичні механізми оцінки та впливу на місцеві бюджети для забезпечення ефективного та цільового витрачання коштів місцевих бюджетів. Доведено, що війна змінила підхід місцевих громад до фінансового забезпечення. Водночас зросли фінансові надходження від міжнародних і національних фондів та організацій у вигляді підтримки від благодійників і меценатів (гуманітарна допомога). Воєнний стан та пов'язані з ним виклики змусили прийняти нові програми та видатки, характерні для цього періоду. Більшість місцевих органів влади реалізовують спеціальні програми для підтримки та забезпечення своєї діяльності, фінансування будівництва та розгортання бомбосховищ, створення запасів матеріальних цінностей, придбання генераторів для енергозабезпечення бюджетних установ, надання адресної допомоги військовослужбовцям та їхнім сім'ям. Для допомоги внутрішньо переміщеним особам та задоволення їхніх потреб здійснюються окремі заходи фінансової підтримки, запроваджуються окремі бюджетні програми.
територіальні громади, маркетингове забезпечення, фінансові ресурси, фінансування територіальних громад.
JEL classification: O130; O180; Q140; DOI: 10.32680/2409-9260-2023-10-311-30-36
УДК: 342.25:332.14:336