Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2023, 10 (311), 72-79
Бізнес-аналітика – основа для іноваційних перетворень управлінської складової бізнесу
Гострик Олексій Маркович
кандидат економычних наук, доцент, доцент кафедри економічної кібернетики та інформаційних технологій, Одеський національний економічний університет, Одеса, Україна, e-mail: AlexeyGostrik@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-6143-6797
Ганевич Маргарита Олександрівна
здобувачка вищої освіти першого (бакалаврського) рівня зі спеціальності 076 «Підприємництво та торгівля», Одеський національний економічний університет, Одеса, Україна, e-mail: famma1603@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0009-0003-2229-8549
Цитувати статтю:
Гострик О. М., Ганевич М. О. Бізнес-аналітика – основа для іноваційних перетворень управлінської складової бізнесу. Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: В.В. Коваленко (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). Одеса: Одеський національний економічний університет. 2023. № 10 (311). С. 72-79.
Анотація
Сучасний динамічний контекст вимагає від бізнесу гнучкості, оперативності та здатності до стрімкої
адаптації до змін. Центральне місце в системі управління займає бізнес-аналітика, яка дозволяє оптимізувати
управлінські рішення, збільшувати ефективність операцій та підвищувати конкурентоспроможність.
Метою статті є оцінка основних тенденцій розвитку бізнес-аналітики в контексті розробки плану впровадження
змін в даній сфері. В статті розглянуто ключові аспекти системи бізнес-аналітики, виявлено ключові її напрями та
інструменти та окреслено перспективні напрями її розвитку. Основна увага акцентована на впливі бізнес-аналітики
на процеси прийняття управлінських рішень в компанії в сучасних волатильних умовах. Наголошено на ролі передових
технологій, таких як штучний інтелект, машинне навчання та великі дані, у вирішенні комплексних бізнес-задач.
Розглянуті питання оцінки якості даних, низький рівень яких може призвести до значних фінансових втрат.
Проаналізовано виклики, пов'язані з екзогенними та ендогенними змінами, які потребують особливої уваги в розрізі бізнес-
аналітики, а також визначені можливостях, які відкриваються для управлінців, завдяки інтеграції бізнес-аналітики з
стратегічним плануванням та операційною діяльністю компаній. Надаються рекомендації щодо плану імплементації
змін у бізнес-аналітиці компанії, зважаючи на ключові обмеження в ресурсах організації.
Ключові слова
аналіз даних, Big Data, Business Intelligence, ключові показники ефективності(КPI), штучний інтелект.
JEL classification: M110; M290; DOI: 10.32680/2409-9260-2023-10-311-72-79
УДК: 303.7:005.3
Література
- Schnegg M., Möller K. Strategies for data analytics projects in business performance
forecasting: a field study. Journal of Management Control. 2022. №33. С. 241–271.
- Yusof E.M., Othman M.S., Yusof A.R., Baharum Z. A model of determinants for continuous
usage of business intelligence in Malaysian manufacturing organizations using theoretical.
Indonesian Journal of Electrical Engineering and Computer Science. 2020. №18. С. 1439–1445.
- Rizqi Anwar M.C., Handayani P.W. Continuous Use Evaluation of Business Intelligence
Implementation in Energy Company. 2022 International Conference on Advanced Computer
Science and Information Systems (ICACSIS). 2022. С. 247–252.
- Nithya N.S., Kiruthika R. Impact of Business Intelligence Adoption on performance of
banks: a conceptual framework. Journal of Ambient Intelligence and Humanized Computing.
2020. №12. С. 3139–3150.
- Heckmann C.S., Maedche A. IT ambidexterity for business processes: the importance of
balance. Business Process Management Journal. 2018. №24. С. 862–881.
- Міценко Н., Воронко Н., Боднарюк В., Кабаці Б. Бізнес-аналітика як стратегічний
ресурс розвитку та реалізації потенціалу підприємства. Вісник Хмельницького національного
університету. 2022. №6(2). С. 129–135.
- Дмитришин Б., Боровий М. Бізнес-аналітика та її роль в управлінні
конкурентоспроможністю підприємства. Центральноукраїнський науковий вісник:
Економічні науки. 2020. №5(38). С. 214–220.
- Гафіяк А. ІТ-технології та бізнес-аналітика. Економіка і суспільство. 2018. №15. С.
933–937.
- IBM. Extracting business value from the 4 V’s of big data. URL: https://www.ibm.com/
blog/ (Дата звернення: 05.11.2023).
- Omdia. 2022 Trends to Watch: Analytics and Data Management. URL: https://omdia.
tech.informa.com/OM021543/2022-Trends-to-Watch-Analytics-and-Data-Management (Дата
звернення: 05.11.2023).
- Statista. Big data analytics market revenue worldwide in 2019 and 2025. URL: https://
www.statista.com/statistics/947745/worldwide-total-data-market-revenue/ (Дата звернення:
05.11.2023).
- Gartner. 12 Data and Analytics Trends to Keep on Your Radar. URL: https://www.
gartner.com/en/articles/12-data-and-analytics-trends-to-keep-on-your-radar (Дата звернення:
05.11.2023).
- Гострик О.М. Використання інструментальних засобів бізнес-аналітики в
управлінській діяльності. Економіка підприємства: сучасні проблеми теорії та практики:
матеріали одинадцятої міжнар. науково-практичної конференції, 9-10 вересня 2022 р. Одеса,
ОНЕУ, 2022 р. 576 с.(с. 225-226)
- Гострик О.М Програмні засоби бізнес-аналізу та їх застосування для оцінки
розвитку бізнес-середовища. Економіко-правові аспекти господарювання: сучасний
стан, ефективність та перспективи: матеріали VIIІ Міжнародної науково-практичної
конференції(Одеса, 23-24 вересня 2022 р). - Одеса, 2022, 596 с. (с. 372-373)
- Shinkarenko V., Hostryk A., Shynkarenko L, Dolinskyi L. А Forecasting the consumer
price index using time series models SHS Web Conf. Volume 107, 2021. EDP Science. 9th
International Conference on Monitoring, Modeling & Management of Emergent Economy (M3E2
2021). Art. 10002, 6p. Section. Monitoring, Modeling, Forecasting and Preemption of Crisis in
Socio-economic Systems. URL: https://doi.org/10.1051/shsconf/202110710002 (Дата звернення:
05.11.2023).