Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2023, 10 (311), 99-107

Open Access Article

Тенденційний аналіз логістичних послуг ринку поштового зв’язку

Карпій Олена Петрівна
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри маркетингу і логістики, Національний університет «Львівська політехніка», м. Львів, Україна, e-mail: olena.p.karpii@lpnu.ua, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-4133-1936

Михайлик Наталія Іванівна
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри маркетингу і логістики, Національний університет «Львівська політехніка», м. Львів, Україна, e-mail: natalia.mychailyk@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-0048-9910

Цитувати статтю:

Карпій О. П., Михайлик Н. І. Тенденційний аналіз логістичних послуг ринку поштового зв’язку. Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: В.В. Коваленко (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). Одеса: Одеський національний економічний університет. 2023. № 10 (311). С. 99-107.

Анотація

Авторами здійснено тенденційний аналіз логістичних послуг ринку поштового зв’язку. Систематизовано основні логістичні послуги на ринку поштового зв'язку, до яких належать: збір і сортування, транспортування, відстеження, послуги спеціальної обробки, зберігання, обробка повернень, спеціальні послуги для бізнесу тощо. У дослідженні враховано сформовані ключові тенденції доставки товарів в очікуваннях покупців: передбачуваність та швидкість. Обґрунтовано, що основними найбільшими гравцями на ринку поштового зв'язку є Нова пошта, Укрпошта, Інтайм, Делівері, Міст Експрес, Автолюкс. Проведено маркетингове дослідження споживачів отриманих послуг. Для опитування обрано 50 респондентів, які користувались послугами постачання товарів. За результатами дослідження встановлено, що респонденти з сіл та смт вважають Укрпошту зручнішою, ніж інші компанії перевізники, водночас жителі міст вважають більш зручною саме Нову Пошту, а після неї за рейтингом і компанію Meest. Встановлено, що очевидним лідером у питанні ціни на послуги є Укрпошта. Однак жоден респондент не вважає цього перевізника достатньо швидким. Для ТОВ «Нова Пошта» характерною ознакою, на думку опитуваних, є швидкість, зручність та впізнаваність. Встановлено, що споживачі віддають перевагу швидкості доставки при виборі логістичної компанії. Зокрема, встановлено залежності між середнім доходом за місяць та швидкістю доставки при виборі компанії. Обґрунтовано основні показники діяльності ТОВ «Нова Пошта», АТ «Укрпошта» за 2020-2021 роки. Загалом розвиток ринку поштового зв'язку відбувається у контексті змін у суспільстві, технологічному прогресі та глобалізації. Встановлено, що компанії, які успішно адаптуються до ринкових цифровізаційних змін, які надають якісні та інноваційні послуги, матимуть великий шанс на успіх на цьому ринку. Мета написання наукової статті полягає у проведенні дослідження логістичних послуг ринку поштового зв’язку та поширенні інформації про результати такого дослідження. Наукова новизна роботи полягає у визначенні теоретичних і практичних аспектів дослідження логістичних послуг ринку поштового зв’язку України у сучасних ринкових умовах та у період війни.

Ключові слова

логістичні послуги, ринок поштового зв’язку, логістичні оператори, діджиталізація, ціни, фінансові результати

JEL classification: M200; N700; DOI: 10.32680/2409-9260-2023-10-311-99-107

УДК: 658.7:339.137

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Горбаль Н. І., Шаровський Ю. О., Ярошенко В. В. Конкурентна ситуація на поштовому ринку України. Бізнес Інформ. 2019. №5. C. 123–128. https://doi.org/10.32983/2222-4459- 2019-5-123-128. (дата звернення: 22.05.2023).
  2. Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua. (дата звернення: 22.05.2023).
  3. Малнєва В. Л. Стан розвитку ринку поштових послуг України. Вісник студентських наукових товариств. ХНТУСГ, 2020. Вип.1. С. 132-136.
  4. Найшвидші способи доставки товару в Україні. URL: https://torgsoft.ua/articles/stati/ samye-bystrye-sposoby-dostavki. (дата звернення: 22.05.2023).
  5. Ніколіч І. Б., Добродолац М. Й., Маркович Д. Д. Розвиток поштового ринку в Сербії. Міжнародні наукові журнали Індустрія 4.0. 2017. Т. 2. Вип. 3. C.147-150.
  6. Нова пошта. URL: https://novaposhta.ua/o_kompanii/ nova_poshta_sogodni (дата звернення: 21.05.2023).
  7. Тараненко А. Аналіз ринку експрес-доставки в Україні. Економічний аналіз. 2020. Т. 30. № 4. URL: https://doi.org/10.35774/econa2020.04.084 (дата звернення: 20.05.2023).
  8. Шевченко О., Стрілець А. Цифровізація бізнес-процесів під час війни. Бізнес, інновації, менеджмент: проблеми та перспективи. III Міжнародна науково-практична конференція «Бізнес, інновації, менеджмент: проблеми та перспективи», 2022. URL: http:// confmanagement.kpi.ua/proc/article/view/272085. (дата звернення: 19.05.2023).
  9. Andersson, P., Bengtsson, S. & Eriksson, J. The Danish problem – Soon everybody’s? – Ananalysis of different effects of digitalization on postal services in Denmark and Sweden. 26th conference on postal and delivery economics, 30 May-2 June, 2018. Split, Croatia (6) (PDF).
  10. Eccles, R., Jaeger, M., Kohlen, J. & Leroux, F. Postal Services: Survey of Competition LawDevelopments. Journal of European Competition Law & Practice, 2018. № 9(5). Р. 343-348.
  11. Falch, M. & Henten, A. Universal service in a digital world: The demise of postal services. Nordic and Baltic Journal of Information and Communications Technologies. 2018. № (11). Р. 207-222 (6) (PDF).
  12. Govorovsky A. V. Legal regulation of postal communication in Ukraine. Gilea: Sci. Herald. 2018. Issue 136. P. 98–102. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gileya_2018_136_25(дата звернення: 19.05.2023).
  13. Hassan Ali Al-Ababneha, Оksana A. Marchenkob, Kateryna A. Pylypenkoc and Sergiy P. Marketing in the sphere of postal communication of developing countries. Management Science Letters. 2019 May 9(10):1609-1616 Follow journal DOI: 10.5267/j.msl.2019.5.026
  14. Lisan Lesscher, Lara Lobschat, Peter C. Verhoef. Do Offline and Online Go Hand in Hand? Cross-Channel and Synergy Effects of Direct Mailing and Display Advertising. November. International Journal of Research in Marketing. 2020. 38(3) Follow journal. DOI: 10.1016/j. ijresmar.2020.11.003
  15. Okholm, H. B., Basalisco, B., Boivie, A. M. & Gårdebrink, J. Challenges of regulating quality of service in the postal industry. In New Business and Regulatory Strategies in the Postal Sector. Cham: Springer, 2018, 6, pp. 29-43. (PDF)
  16. Ralević, P., Dobrodolac, M., Marković, D., & Mladenović, S. The measurement of public postal operators’ profit efficiency by using data envelopment analysis (DEA): A case study of European Union member states and Serbia. Inzinerine Ekonomika-Engineering Economics, 2015, 26(2), 159–168. https://doi.org/10.5755/j01.ee.26.2.3360
  17. Redstonery К. UPU research shows growth of postal economy, growing gap with real economy. Union Postale, 2017, 1, 15-19.
  18. Report on the state of the postal market in 2021. URL: https://www.uke.gov.pl/en/newsroom/ report-on-the-state-of-the-postal-market-in-2021,366.html (дата звернення: 12.05.2023).
  19. Tochkov K. The efficiency of postal services in the age of market liberalization and the internet: Evidence from Central and Eastern Europe. Utilities Policy, 2015, 36, 35–42. https://doi. org/10.1016/j.jup.2015.09.004 (дата звернення: 12.05.2023)
  20. Ukrposhta. https://www.ukrposhta.ua/en (дата звернення: 21.05.2023).

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->