Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2023, 11-12 (312-313), 234-245

Open Access Article

Компаративний аналіз міжнародної торгівлі послугами, пов’язаними з подорожами в Україні та Республіці Польща

Горіна Ганна Олександрівна
доктор економічних наук, завідувач кафедри економіки та туризму, Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського, м. Кривий Ріг, Україна, e-mail: gorina@donnuet.edu.ua, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-0900-0640

Цитувати статтю:

Горіна Г. О. Компаративний аналіз міжнародної торгівлі послугами, пов’язаними з подорожами в Україні та Республіці Польща. Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: В.В. Коваленко (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). Одеса: Одеський національний економічний університет. 2023. № 11-12 (312-313). С. 234-245.

Анотація

Метою статті є проведення компаративного аналізу міжнародної торгівлі послугами, пов’язаними з подорожами в Україні та Республіці Польща в умовах інтеграції України до ЄС, а також визначення на цій підставі загальних та відмінних тенденцій розвитку. Інформаційну базу дослідження склали статистичні та аналітичні данні міжнародних організацій (Організації економічного співробітництва та розвитку, Світового банк, Європейської комісії, Міжнародного валютного фонду, Всесвітньої ради з подорожей і туризму, Всесвітньої туристичної організації), комплексний аналіз праць закордонних та вітчизняних дослідників. Результати отримано за рахунок застосування системи методів: аналізу і синтезу, компаративний аналіз, порівняння, графічні й табличні методи (для наочного зображення статистичного матеріалу). Результати. Проведене дослідження дозволило визначити поточні тенденції міжнародної торгівлі послугами з подорожей в Україні та Польщі: 1) стійке збільшення експорту послуг, пов’язаних з подорожами в Польщі, при наявності короткотермінових трендів до зростання та стрімких переломів тенденції до зниження в Україні; 2) стале підвищення попиту резидентів України на послуги з подорожей від нерезидентів-виробників, а отже поступове збільшення обсягів імпорту, при незначній флуктації аналогічного показника в Польщі; 3) наявність загального тренду, обумовленого однаковою спрямованістю змін зовнішньоторговельного обігу послуг з подорожей в Польщі та Україні. Разом з тим, суттєвою відмінністю є обсяги зовнішньоторговельного обігу послуг з подорожей в обох країнах; 4) наявність пасивного торгівельного балансу послуг з подорожей в Україні з постійним збільшенням дефіциту, при сталому збільшені профіциту в Польщі. Практична значимість отриманих результатів полягає в можливості їх подальшого застосуванні для формування і реалізації державної політики управління розвитком туризму в повоєнний період задля прискорення відновлення економіки держави.

Ключові слова

міжнародна торгівля, послуги з подорожей, туризм, Україна, Республіка Польща.

JEL classification: F100; L830; DOI: https://doi.org/10.32680/2409-9260-2023-11-12-312-313-234-245

УДК: 005.52-021.272:339:([338.487:338.33](477)

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Безрукова Н.В., Буряк А.А., Маловичко А.С., Свічкарь В.А. Міжнародно-правові аспекти регулювання торгівлі туристичними послугами, Business Processes Management in Tourism: collective monograph (c. 45-54). Poznan: Mieszko I School of Education and Administration in Poznan, 2020. С.45-54.
  2. Білоцерківський, О.Б. Туристичні послуги як важливий аспект міжнародної торгівлі. Інтелект ХХІ. 2018. №2. C. 12-15.
  3. Державна служба статистики України. Методологічні положення зі статистики зовнішньої торгівлі послугами, 2014. URL: https://ukrstat.gov.ua/metod_polog/menu/08_zed. htm (дата звернення 15.12.2023).
  4. Державна служба статистики України. Класифікація зовнішньоекономічних послуг, 2022. URL: https://ukrstat.gov.ua/klasf/st_kls/kzep.pdf (дата звернення 18.12.2023).
  5. Державне агентство розвитку туризму. Звіт за результатами опитування «Проведення дослідження внутрішнього та виїзного туризму українців», 2021. URL: https://drive.google. com/file/d/1VbzkC8sG9muJGJjEUCFkzBfAsIVbke9A/view (дата звернення 18.12.2023).
  6. Дугінець Г.В. Особливості розвитку міжнародного ринку туристичних послуг в умовах глобалізації. Економічний простір. 2018. Вип. 139. С. 5-13.
  7. Заячковська Г.А. Нові теорії міжнародного туризму. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. 2014. №2(64). С. 39-43.
  8. Мальська М., Занько Ю. Українсько-польське економічне співробітництво: торгівля, туризм, інвестиції. Вісник Львівського університету. Серія міжнародні відносини. 2012.Вип. 30. С. 281–281.
  9. Таран С., Яворський П., Павицька Ю., Омельченко І., Бучко М. Аналіз торгівлі послугами між Україною та ЄС в рамках ПВЗВТ, 2021. URL: https://kse.ua/wp-content/ uploads/2021/11/Final-DCFTA-services-2021-11-11.pdf (дата звернення 17.12.2023).
  10. Albaladejo I.P., González-Martínez M.I., Martínez-García M.P. Quality and endogenous tourism: An empirical approach. Tourism Management. 2014. 41, April. P.141-147. URL: https:// doi.org/10.1016/j.tourman.2013.09.006. (дата звернення 17.12.2023).
  11. Balance of payments and international investment position manual 6th ed. International Monetary Fund. Washington D.C., 2009. URL: https://www.imf.org/external/pubs/ft/bop/2007/ pdf/bpm6.pdf (дата звернення 19.12.2023).
  12. Barkas P., Honeck D., Rubio E. International trade in travel and tourism services: Economic impact and policy responses during the COVID-19 crisis, WTO Staff Working Paper, No. ERSD- 2020-11, World Trade Organization, Geneva, Switzerland, 2020.
  13. Gorina G., Bocharova Y., Kozhukhova T., Ivanova N., Bohatyryova G. The impact of covid-19 on international trade in tourism services in Europe. GeoJournal of Tourism and Geosites. 2022. Vol. 43(3). P. 1091-1098.
  14. Gorina G.O. Activities of international organizations and associations in the travel & tourism industry. Actual Problems of Economics. 2015. №10(172). P. 13–18.
  15. International Recommendations for Tourism Statistics 2008 (IRTS 2008) United Nations: New York, 2010. URL: https://unstats.un.org/unsd/publication/seriesm/seriesm_83rev1e.pdf (дата звернення 18.12.2023).
  16. International Trade Centre and World Tourism Organization Tourism and trade: A global agenda for sustainable development. ITC. Geneva, (2015).
  17. Leitão N.C. Intra-Industry Trade in Tourism Services. Theoretical and Applied Economics. 2011. XVIII, 6(559). P. 55-62.
  18. Manual on Statistics of International Trade in Services (MSITS 2010), 2012. URL: https:// unstats.un.org/unsd/tradeserv/TFSITS/msits2010/docs/MSITS%202010%20M86%20(E)%20 web.pdf (дата звернення 17.12.2023).
  19. Mukesh K., Sanjeev P., RK J. Does international tourism spur international trade and output? Evidence from wavelet analysis. Tourism Economics. 2019. 25(1). P. 22–33. URL: https:// doi.org/10.1177/1354816618788392
  20. OECD. Trade in services (indicator), 2023. doi: 10.1787/3796b5f0-en
  21. System of National Accounts 1993. Eurostat, IMF, OECD, UN, WB, 1993. URL: https:// unstats.un.org/unsd/nationalaccount/docs/1993sna.pdf (дата звернення 19.12.2023).
  22. System of National Accounts 2008. European Communities, International Monetary Fund, Organisation for Economic Co-operation and Development, United Nations, World Bank, 2009. URL: https://unstats.un.org/unsd/nationalaccount/docs/SNA2008.pdf (дата звернення 17.12.2023).
  23. Tamat S., Norlida H.S. Dynamic Inter-relationship between Trade, Economic Growth and Tourism in Malaysia. International Journal of Economics and Management. 2011. №5(1). P. 38– 52.
  24. Tourism Satellite Account: Recommended Methodological Framework 2008. United Nations Commission of the European Communities, Eurostat, World Tourism Organization, Organisation for Economic Co-operation and Development, 2010. URL: https://unstats.un.org/ unsd/publication/seriesf/seriesf_80rev1e.pdf (дата звернення 20.12.2023).
  25. UNCTAD stat. Data center. URL: https://unctadstat.unctad.org/datacentre/ (дата звернення 16.12.2023).
  26. World Bank Open Data. URL: https://data.worldbank.org/ (дата звернення 17.12.2023).
  27. Xiang L., & Chen Q. Factors Affecting International Competitiveness of Tourism Services Trade: Evidence from Zhejiang Province, China. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences. 2021. №11(8). P. 125–139. http://dx.doi.org/10.6007/IJARBSS/ v11-i8/10074
  28. Xiaoli Yang. Countermeasure Research on the Development of Trade in Tourism Service in Hainan under the Background of One Belt One Road. E3S Web of Conferences, 2021. 235. URL: https://www.e3s-conferences.org/articles/e3sconf/pdf/2021/11/ e3sconf_netid2021_02004. pdf (дата звернення 17.12.2023).
  29. Zhang W., Chiu Y.-B. Globalization, Country Risks, and Trade in Tourism Services: Evidence from China. Sustainability. 2020. №12(14):5869. https://doi.org/10.3390/su12145869

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->