Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2024, 5-6 (318-319), 107-115

Open Access Article

Світові тренди у корпоративній соціальній відповідальності в контексті сталого розвитку туристичного бізнесу

Мартинов Данило Олександрович
аспірант 2 курсу кафедри менеджменту організацій, Одеський національний економічний університет, м. Одеса, Україна, e-mail: retrymartynov@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0009-0001-3334-8674

Цитувати статтю:

Мартинов Д. О. Світові тренди у корпоративній соціальній відповідальності в контексті сталого розвитку туристичного бізнесу. Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: В.В. Коваленко (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). Одеса: Одеський національний економічний університет. 2024. № 5-6 (318-319). С. 107-115.

Анотація

Стаття присвячена дослідженню питань, які стосуються сприйняття основних складових концепції сталого розвитку (sustainability) споживачами послуг в сфері туризму задля ефективного стратегічного управління. Метою статті є вивчення основних тенденцій у змінах в розумінні споживачів корпоративної соціальної відповідальності, які формуються під впливом концепції сталого розвитку на прикладі туристичного бізнесу. При проведенні наукового дослідження використані методи опитування, спостереження, аналізу, синтезу, узагальнення, графічний методи, системний підхід. На підставі проведеного дослідження встановлено, що сфера туризму є відкритою до sustainability, разом з тим чутливою до невідповідностей з принципами сталого розвитку. Доведено доцільність врахування реальної готовності споживачів до змін в своєї поведінці, наближеної до sustainability. Надано рекомендації туристичному бізнесу щодо виявлення стимулів та перешкод у сприйнятті споживчими групами основних складових sustainability на шляху системного впровадження положень концепції у стратегічний розвиток підприємств. Перспективи подальших досліджень повинні бути спрямовані на вивчення впливу сприйняття споживчими групами основних складових концепції sustainability підприємств, функціонуючих в індустрії туризму в Україні та реакції на відповідні споживчі тренди вітчизняного туристичного бізнесу, а також розробки на цій основі ефективних механізмів впровадження складових sustainability у стратегічний розвиток підприємств туристичного бізнесу задля їхнього сталого розвитку.

Ключові слова

корпоративна соціальна відповідальність, стратегічний розвиток, концепція сталого розвитку (sustainability), туристичний бізнес.

JEL classification: M140; Z320; DOI: https://doi.org/10.32680/2409-9260-2024-5-6-318-319-107-115

УДК: 338.486.2:005.35

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Carroll A.B. Corporate Social Responsibility: Evolution of a Definitional Construct. BUSINESS & SOCIETY. 1999. Vol. 38 No. 3. Р. 268-295. DOI; https://doi. org/10.1177/000765039903800303. URL: https://www.researchgate.net/publication/282441223_ Corporate_social_responsibility_Evolution_of_a_definitional_construct (дата звернення: 19.06.2024).
  2. Котлер Ф. Корпоративна соціальна відповідальність. Як зробити якомога більше добра для вашої компанії та суспільства / Ф.Котлер, Н. Лі. ; пер. з англ. С. Яринич. К. : Стандарт, 2005. 302 с.
  3. Колот А. М. Корпоративна соціальна відповідальність: еволюція та розвиток теоретичних поглядів. Економічна теорія. 2013. № 4. С. 1-31. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ ecte_2013_4_2. (дата звернення: 19.06.2024).
  4. Саприкіна М.А. Корпоративна соціальна відповідальність: моделі та управлінська практика : посібник / М.А. Саприкіна, О. Ляшенко, М.А. Саєнсус. – К. : Вид-во «Фарбований лист», 2011. 480 с.
  5. Філиппова С.В. Соціальна відповідальність у стратегії управління вітчизняним підприємством: проблемні питання інтегрування механізму. Економіка: реалії часу. 2017. № 2(30). С. 5-17. URL: http://economics.opu.ua/files/archive/2017/No2/5.pdf (дата звернення: 19.06.2024).
  6. Карпенко О. О., Мандзюк Н. К. Соціальна відповідальність як чинник економічного розвитку вітчизняних підприємств. Ефективна економіка. 2018. № 4. URL: http://www. economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6219. (дата звернення: 19.06.2024).
  7. Лебедєв, І. В. Сталий розвиток туризму : досвід Європейського Союзу і завдання для України // Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць (ISSN 2313-4569); за ред. : М. І. Звєрякова (голов. ред.) та ін. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2018. № 3 (67). С. 162–173. DOI: https://doi.org/10.33987/vsed.3(67).2018.162- 173 URL: http://vsed.oneu.edu.ua/collections/2018/67/page.php?id=abstract/ukr/162-173 (дата звернення: 19.06.2024).
  8. Паньків М., Липовий Д. Інноваційні тренди розвитку підприємств індустрії гостинності в контексті ESG-трансформації. Grail of Science. 2022. № 14-15. С. 56-62. DOI: 10.36074/grail-of-science.27.05.2022.006. URL: https://cutt.ly/pw5CepbO (дата звернення: 19.06.2024).
  9. Бержанір А. Л. Інституційне становлення соціально відповідального бізнесу в Україні. Інфраструктура ринку. 2020. № 40. С. 30–34. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct40-5 URL: http www.market-infr.od.ua/uk/40-2020. (дата звернення: 19.06.2024).
  10. Міжнародний стандарт ISO/FDIS 26000 «Керівництво з соціальної відповідальності». URL: http://www.ksovok.com/doc/iso_fdis_26000_rus.pdf (дата звернення: 19.06.2024).
  11. Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері сприяння розвитку соціально відповідального бізнесу в Україні на період до 2030 року : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 р. № 66-р. URL: https://www.kmu.gov.ua/ npas/ pro-shvalennya-koncepciyi-realizaciy-a66r? fbclid=IwAR24bYEMcWrJPpw- (дата звернення: 19.06.2024).
  12. CSR Ukraine. Офіційний вебсайт. URL: https://csr-ukraine.org/ (дата звернення: 19.06.2024).
  13. Колот А.М. Корпоративна соціальна відповідальність і проблеми її сприймання суспільством. Соціально – трудові відносини: теорія та практика : зб. наук. праць / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київський нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана»; [відп. ред. Т.Г. Кицак]. 2013. № 2(6). С. 6-15. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/stvttp_2013_2_3. (дата звернення: 19.06.2024).
  14. Як ООН підтримують Цілі сталого розвитку в Україні. Організація Об’єднаних Націй Україна. Офіційний вебсайт. URL: https://ukraine.un.org/uk/sdgs (дата звернення: 19.06.2024).
  15. Sustainability та корпоративна соціальна відповідальність в Україні-2024. Міжнародне дослідницьке агентство Kantar: Офіційний вебсайт. URL: https://www.kantar.com/ua/ (дата звернення: 19.06.2024).

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->