Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2024, 7-8 (320-321), 95-102
Теоретичне підґрунтя управління вартістю бізнесу
Ладиненко Олег Анатолійович
здобувач третього рівня вищої освіти кафедри обліку і фінансів, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», м. Харків, Україна, e-mail: Oleh.Ladynenko@emmb.khpi.edu.ua, ORCID ID: https://orcid.org/0009-0009-4295-405X
Цитувати статтю:
Ладиненко О. А. Теоретичне підґрунтя управління вартістю бізнесу. Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: В.В. Коваленко (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). Одеса: Одеський національний економічний університет. 2024. № 7-8 (320-321). С. 95-102.
Анотація
Метою статті є поглиблення теоретичного базису у розбудові управління вартістю бізнесу та подальший
розвиток теорії вартості у контексті уточнення сутності системоутворюючих понять на основі синтезу концептуальних підходів до їх тлумачення. Теоретичною та методичною основою дослідження є теорія управління вартістю,
інституціональна теорія, а також методи узагальнення, аналізу та системний підхід. Інформаційно-аналітична база
сформована внаслідок опрацювання законодавчих актів України, статистичних і аналітичних оглядів з питань вартісно-орієнтованого управління бізнес-процесами, наукових праць і публікацій. Доведено, що з економічного погляду поняття
«вартість компанії» базується на трьох основних теоріях, а саме: теорії граничної корисності, трудовій теорії вартості та теорії ринкової оцінки вартості. Враховуючи узагальнення позицій науковців щодо інтерпретації поняття вартості бізнесу чи вартості підприємства, було виділено спільні риси, а саме: фіксовані результативні фінансові показники
діяльності компанії, наявність факторів зовнішнього та внутрішнього середовища. На основі проведеного аналізу автором було уточнено сутність управління вартістю бізнесу, яка полягає у визначенні інтегрального економічного показника,
за яким можна з’ясувати, наскільки прийняті менеджментом рішення є ефективними та впливають на всі параметри
діяльності компанії.
Ключові слова
вартість, вартість бізнесу, теорія управління вартістю, конкурентоспроможність.
JEL classification: G300; G310; DOI: https://doi.org/10.32680/2409-9260-2024-7-8-320-321-95-102
УДК: 658.15:65.011:330.13
Література
- Новіков В. М. Теоретико-методичні засади управління вартістю бізнесу в умовах
ринкової турбулентності : дис. ... д-ра філософії : 076. Суми, 2024. 246 с.
- Ліпич, Л. Концепція управління цінностями (MBV). Економічний часопис
Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2020. №4(24). C. 30-
36. https://doi.org/10.29038/2411-4014-2020-04-30-36.
- Кривов'язюк І. В., Бурбан О. В. Економічна сутність поняття «вартість підприємства»
та детермінанти її зростання. Економіка та держава. 2020. № 10. С. 99-104. 10.32702/2306-
6806.2020.10.99
- Сотніков А. В. Основні підходи та методи оцінки вартості підприємств. Актуальні
проблеми управління та фінансово-господарської діяльності підприємства. 2015. № 61. С.
70–73.
- Лойко В. В., Калабухова А. В. Оцінка бізнесу як інструмент управління вартістю
підприємства. International scientific journal. 2015. № 8. С. 126-130.
- Левчак І. Я. Вартість підприємства як критерій ефективності управління. Науковий
вісник Ужгородського університету. Сер.: Економіка. 2014. № 1. С. 104-108.
- Нусінова О. В. Вартість підприємства як показник результатів діяльності. Науковий
вісник Ужгородського університету. Сер.: Економіка. 2011. № 2. С. 132–135.
- Dolan S. L., Garcia S. Managing by Values: A Corporate Guide to Living, Being Alive, and
Making a Living in the 21st Century. New York, 2006.
- Jaakson K. (2009). Management by values: the analysis of influencing aspects and it’s
theoretical and practical implications. Estonia: University of Tartu, Tartu.
- Наукометрична база даних Scopus. URL: https://www.scopus.com/ (дата звернення:
15.07.2024).
- Наукометрична база даних Web of Science. URL: https://www.webofscience.com (дата
звернення: 15.07.2024).
- Давиденко Н. М., Кульбач Ю. О. Теоретичні аспекти сутності вартості підприємства.
Український журнал прикладної економіки. 2017. № 2. С. 32–38.
- Давидов О. І. Моделі доданої вартості підприємств: економічний зміст та особливості
побудови. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2017. №. 28. С. 167-
172.
- Климаш Н. І. Економічна додана вартість (EVA) та її вплив на вартість підприємства.
Актуальні проблеми використання потенціалу економіки країни: світовий досвід та
вітчизняні реалії: матеріали IV Міжнародної науково-практичної конференції, 25 квітня
2020 р., м. Дніпро. Дніпро: ПДАБА, 2020. С. 115-117.
- Кривов'язюк І. В., Волинчук Ю. В. Україна в міжнародних економічних рейтингах:
посткризові синдроми чи апокаліпсис? Актуальні проблеми економіки. 2014. № 10 (160). С.
56-62.
- Altan M., Arkan F. Relationship Between Firm Value And Financial Structure: A Study On
Firms In ISE Industrial Index. Journal of Business & Economics Research (JBER). 2011. Vol. 9
(9). Рр. 61-66.
- Пронько Л. М., Березюк С. В. Вартість і капіталізація підприємств та методи їх
оцінки. Економічні науки. Серія «Облік і фінанси». 2011. Вип. 8 (29). Частина 1. С. 384-391.