Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2024, 10 (323), 97-102

Open Access Article

Проблеми функціонування торгівельних підприємств під час воєнного стану

Літвінова Вікторія Олександрівна
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри економіки підприємства та організації підприємницької діяльності, Одеський національний економічний університет, м. Одеса, Україна, e-mail: litvinova_1977@ukr.net, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-3998-904X

Кобилінський Олексій Юрійович
аспірант кафедри економіки підприємства та організації підприємницької діяльності, Одеський національний економічний університет, м. Одеса, Україна, e-mail: alexey.petrosyan23@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-7130-6440

Цитувати статтю:

Літвінова В. О., Кобилінський О. Ю. Проблеми функціонування торгівельних підприємств під час воєнного стану. Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: В.В. Коваленко (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). Одеса: Одеський національний економічний університет. 2024. № 10 (323). С. 97-102.

Анотація

Введення воєнного стану в Україні суттєво вплинуло на економічну ситуацію та підприємницьку активність у країні, зокрема і на сектор торгівлі. Проведене дослідження у цій статті спрямоване на глибокий аналіз наслідків війни, виявлення ключових проблем, з якими стикаються підприємства, та розробку стратегій їх подолання. За оцінками фахівців, у результаті повномасштабного російського вторгнення українська економіка зазнала величезних збитків, що виявилися у знищенні або пошкодженні значної кількості підприємств різних масштабів та критичному ушкодженні інфраструктури, яка сприяла їхньому функціонуванню. Малий і середній бізнес також зазнав великих втрат, хоча великі підприємства виявилися більш стійкими, але й вони стикалися з серйозними викликами. Опитування серед підприємців показало, що основними проблемами для бізнесу залишаються низька купівельна спроможність населення, обмежений доступ до фінансування та кредитів, а також дефіцит кваліфікованих кадрів. На основі аналізу політичної та економічної ситуації в країні було розроблено рекомендації, спрямовані на подолання цих проблем, а саме: розробка альтернативних логістичних шляхів, отримання фінансової допомоги від уряду та міжнародних організацій, адаптація бізнес-моделей до змінених умов ринку, впровадження заходів безпеки та страхування, а також використання цифрових технологій для оптимізації бізнес-процесів.

Ключові слова

торговельні підприємства, малий та середній бізнес, попит, персонал, війна, релокація, мобілізація, обсяг реалізації, дерегуляція, валютні обмеження, гнучкість, інновації, економіка, логістика, торговельні операції, ринки збуту, податкові пільги.

JEL classification: М200; М100; DOI: https://doi.org/10.32680/2409-9260-2024-10-323-97-102

УДК: 658: 338

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Богдан Тетяна. Дайте бізнесу спокій і він розвиватиметься: чи працює ця формула під час війни? URL: https://www.epravda.com.ua/ columns/2023/08/2/702842/ (дата звернення: 05.02.2024).
  2. Дикань В., Фролова Н. Напрями та інструменти державної підтримки розвитку ма- лого та середнього бізнесу в Україні у воєнний час. Економіка та суспільство. 2022. No 38. URL: https://economyandsociety.in.ua/ index.php/journal/article/view/1309/1263. (дата звер- нення 05.02.2024).
  3. Дослідження стану бізнесу в Україні (червень 2023 р.). URL: https://drive.google.com/ file/d/1X4e53R9UZs7IuXwAyPyOxrrAhhNy5rkL/view (дата звернення: 05.02.2024).
  4. Експрес-оцінка впливу війни на мікро-, малі та середні підприємства в Україні. Аналітичний звіт. Київ: Програма розвитку ООН в Україні. 2022. 77 с. URL: https://www. undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/ 2022-10/UA_Rapid_Assessment_of_War_on_MSMEs_ in_Ukraine_0.pdf (дата звернення: 05.02.2024).
  5. Македон В. В., Чабаненко А. В. Факторні складові цифровізації глобальної економіки та макроекономічних систем країн світу. Ефективна економіка. 2022. No 1. URL: http://www. economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9875. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2022.1.11 (дата звернення: 05.02.2024).
  6. Мурована Т. О. Вітчизняне підприємництво в умовах воєнного стану: основні тенденції та методи підтримки. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 47. DOI: https://doi. org/10.32782/2524-0072/2023-47-49 (дата звернення: 05.02.2024).
  7. Державної служби статистики України. Офіційний сайт. URL: https://www.ukrstat. gov.ua. (дата звернення: 06.02.2024).
  8. Огляд інструментів підтримки бізнесу в період воєнного стану в Україні. Націо- нальний інститут стратегічних досліджень, 2022. URL: https://niss.gov.ua/news/komentariekspertiv (дата звернення: 06.02.2024).
  9. Український бізнес під час війни: реальна аналітика та перспективи на майбутнє у 2024 році. URL: https://finstream.ua/ukrayinskyj-biznes-pid-chas-vijny-analityka/ (дата звер- нення: 06.02.2024)
  10. Пашкуда Т. В., Афенді А. І. Напрями розвитку торгівлі в Україні в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство. 2022. № 43. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022- 43-73
  11. Як почувається бізнес під час війни. URL: https://suspilne.media/252189-akpocuvaetsa- biznes-pid-casvijni-rozpovidae-ekonomicnij-ekspert/ (дата звернення: 06.02.2024).

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->