Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2025, 3 (328), 109-116
Теоретичні аспекти формування бізнес-моделей підприємства
Літвінов Олександр Сергійович
доктор економічних наук, професор, професор кафедри економіки підприємства та організації
підприємницької діяльності, проректор з наукової роботи, Одеський національний економічний університет, м. Одеса,
Україна, e-mail: Litvinov_a213@ukr.net, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-1424-6904
Галашов Дмитро Юрійович
аспірант кафедри економіки підприємства та організації підприємницької діяльності, Одеський
національний економічний університет, м. Одеса, Україна, e-mail: d.galashov@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0009-0007-3985-2867
Цитувати статтю:
Літвінов О. С., Галашов Д. Ю. Теоретичні аспекти формування бізнес-моделей підприємства. Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: В.В. Коваленко (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). Одеса: Одеський національний економічний університет. 2025. № 3 (328). С. 109-116.
Анотація
Метою статті є дослідження теоретичних аспектів формування бізнес-моделей підприємства, аналіз
різноманітних концепцій та підходів до їх створення, а також визначення основних етапів, що допомагають розробити
нові бізнес-моделі, які впливають на успішність підприємства в умовах сучасної економіки.
У дослідженні використано діалектичний метод дослідження економічних процесів та явищ у їх взаємозв’язку та
розвитку, методи синтезу та порівняння. Проведено теоретичний аналіз еволюції бізнес-процесів, визначено основні
етапи їх формування, надана їх характеристика. Зазначено, що при розгляді формування бізнес-моделі підприємства як
загальної конструкції слід наголосити на необхідності правильного вибору елементів і сучасних технологій для створення
бізнес-моделі конкретної бізнес-одиниці. Практична значимість дослідження полягає в можливості застосування
отриманих результатів для вдосконалення бізнес-моделей підприємств. Запропоновані підходи та етапи формування
бізнес-моделей можуть бути використані керівниками та аналітиками для розробки ефективних стратегій розвитку,
підвищення конкурентоспроможності та адаптації до змін у сучасному економічному середовищі. Отримані висновки
також можуть стати основою для подальших наукових досліджень у сфері бізнес-моделювання та управління
підприємствами.
Ключові слова
бізнес, бізнес-модель, еволюція, етапи, підприємство, ознаки.
JEL classification: M100; L200; M190; D210; DOI: https://doi.org/10.32680/2409-9260-2025-3-328-109-116
УДК: 65.01, 338.24;65.012.3
Література
- Ареф’єва О. В., Побережна З. М. Закономірності інтелектуалізації управління
підприємством на основі розвитку бізнес-моделей. Проблеми економіки. 2019. № 4 (42)
С. 111-119.
- Прохорова В. В. Бізнес-моделі як інструмент коригування стратегічних позицій
підприємств на конкурентних ринках. Проблеми економіки. 2020. № 2 (44). С. 274-280.
- Марченко В. В. Структура та фактори побудови конкурентної бізнес-моделі
підприємств машинобудування. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету.
Серія : Економіка і менеджмент. 2016. Вип. 21. С. 77-80. URL: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0000756692 (дата звернення 20.02.2025).
- Кравченко М. О., Прудкий В. В. Бізнес-модель як основа впровадження інновацій на
підприємстві. Економіка та держава. 2019. №12. С. 138-142. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2019.12.138
- Скриль В. В. Бізнес-моделі підприємства: еволюція та класифікація. Економіка і
суспільство. 2016. Вип. 7. С. 490-497. URL: https://www.google.com/search?client=firefox-bd&q=%D0%A1%D0%BA (дата звернення 20.02.2025).
- Bellman R., Clark Ch., Craft Cl., Malcolm D. G., Ricciardi F. (1957). On the
construction of a multi-stage, multi-person business game. The Rand Corporation. 66 p. URL:
https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/papers/2007/P1056.pdf. (дата звернення
20.02.2025).
- Shevchuk O. A. (2017). Knowledge – as the main strategic resource of the enterprise.
Technological audit and production reserves. 2, 46–49.
- Rudenko M. V., Kryvoruchko V. O. (2018). Management of knowledge as a competitive
advantage of the enterprise. Economy and State. 4, 74.
- Літвінов О. С. Інтелектуальний капітал підприємства: сутність, оцінка, розвиток :
монографія. Одеса : Астропринт, 2019. 392 с.
- Zott C., Amit R. (2010). Business Model Design: An Activity System Perspective. Long
Range Planning. 43(2/3), 216–226.
- Afuah A. (2004). Business Models: A Strategic Management Approach. New York :
McGraw-Hill. 415.
- Mitchell D., Coles С. (2003). The ultimate competitive advantage of continuing business
model innovation. Journal of Business Strategy. 24, 15–21.
- Chesbrough H., Rosenbloom R. (2002). The Role of the Business Model in Capturing
Value from Innovation: Evidence from Xerox Corporation’s Technology Spin-Off Companies.
Industrial and Corporate Change. 11(3), 529-555.
- Magretta J. (2002). Why Business Models Matter. Harvard Business Review. 80(5),
86–92.
- Osterwalder А., Yves Р. (2010). Business Model Generation. Hoboken, New Jersey : John
Wiley & Sons, Inc. 282.
- Бусарєва Т. Г. Роль та місце інтелектуальної компоненти у формуванні бізнес-моделей
ТНК. Підприємництво та інновації. 2021. Вип. 18. С. 7-11. DOI: https://doi.org/10.37320/2415-3583/18.1
- Літвінов О. С., Галашов Д. Ю. Сутність та складові бізнес-моделі підприємства.
Економіка підприємства: сучасні проблеми теорії та практики: матеріали дванадцятої
міжнар. наук.-практ. конф., 8 вересня 2023 року Одеса: ОНЕУ, 2023. С. 456-458.