Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2025, 3 (328), 109-116

Open Access Article

Теоретичні аспекти формування бізнес-моделей підприємства

Літвінов Олександр Сергійович
доктор економічних наук, професор, професор кафедри економіки підприємства та організації підприємницької діяльності, проректор з наукової роботи, Одеський національний економічний університет, м. Одеса, Україна, e-mail: Litvinov_a213@ukr.net, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-1424-6904

Галашов Дмитро Юрійович
аспірант кафедри економіки підприємства та організації підприємницької діяльності, Одеський національний економічний університет, м. Одеса, Україна, e-mail: d.galashov@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0009-0007-3985-2867

Цитувати статтю:

Літвінов О. С., Галашов Д. Ю. Теоретичні аспекти формування бізнес-моделей підприємства. Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: В.В. Коваленко (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). Одеса: Одеський національний економічний університет. 2025. № 3 (328). С. 109-116.

Анотація

Метою статті є дослідження теоретичних аспектів формування бізнес-моделей підприємства, аналіз різноманітних концепцій та підходів до їх створення, а також визначення основних етапів, що допомагають розробити нові бізнес-моделі, які впливають на успішність підприємства в умовах сучасної економіки. У дослідженні використано діалектичний метод дослідження економічних процесів та явищ у їх взаємозв’язку та розвитку, методи синтезу та порівняння. Проведено теоретичний аналіз еволюції бізнес-процесів, визначено основні етапи їх формування, надана їх характеристика. Зазначено, що при розгляді формування бізнес-моделі підприємства як загальної конструкції слід наголосити на необхідності правильного вибору елементів і сучасних технологій для створення бізнес-моделі конкретної бізнес-одиниці. Практична значимість дослідження полягає в можливості застосування отриманих результатів для вдосконалення бізнес-моделей підприємств. Запропоновані підходи та етапи формування бізнес-моделей можуть бути використані керівниками та аналітиками для розробки ефективних стратегій розвитку, підвищення конкурентоспроможності та адаптації до змін у сучасному економічному середовищі. Отримані висновки також можуть стати основою для подальших наукових досліджень у сфері бізнес-моделювання та управління підприємствами.

Ключові слова

бізнес, бізнес-модель, еволюція, етапи, підприємство, ознаки.

JEL classification: M100; L200; M190; D210; DOI: https://doi.org/10.32680/2409-9260-2025-3-328-109-116

УДК: 65.01, 338.24;65.012.3

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Ареф’єва О. В., Побережна З. М. Закономірності інтелектуалізації управління підприємством на основі розвитку бізнес-моделей. Проблеми економіки. 2019. № 4 (42) С. 111-119.
  2. Прохорова В. В. Бізнес-моделі як інструмент коригування стратегічних позицій підприємств на конкурентних ринках. Проблеми економіки. 2020. № 2 (44). С. 274-280.
  3. Марченко В. В. Структура та фактори побудови конкурентної бізнес-моделі підприємств машинобудування. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія : Економіка і менеджмент. 2016. Вип. 21. С. 77-80. URL: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0000756692 (дата звернення 20.02.2025).
  4. Кравченко М. О., Прудкий В. В. Бізнес-модель як основа впровадження інновацій на підприємстві. Економіка та держава. 2019. №12. С. 138-142. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2019.12.138
  5. Скриль В. В. Бізнес-моделі підприємства: еволюція та класифікація. Економіка і суспільство. 2016. Вип. 7. С. 490-497. URL: https://www.google.com/search?client=firefox-bd&q=%D0%A1%D0%BA (дата звернення 20.02.2025).
  6. Bellman R., Clark Ch., Craft Cl., Malcolm D. G., Ricciardi F. (1957). On the construction of a multi-stage, multi-person business game. The Rand Corporation. 66 p. URL: https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/papers/2007/P1056.pdf. (дата звернення 20.02.2025).
  7. Shevchuk O. A. (2017). Knowledge – as the main strategic resource of the enterprise. Technological audit and production reserves. 2, 46–49.
  8. Rudenko M. V., Kryvoruchko V. O. (2018). Management of knowledge as a competitive advantage of the enterprise. Economy and State. 4, 74.
  9. Літвінов О. С. Інтелектуальний капітал підприємства: сутність, оцінка, розвиток : монографія. Одеса : Астропринт, 2019. 392 с.
  10. Zott C., Amit R. (2010). Business Model Design: An Activity System Perspective. Long Range Planning. 43(2/3), 216–226.
  11. Afuah A. (2004). Business Models: A Strategic Management Approach. New York : McGraw-Hill. 415.
  12. Mitchell D., Coles С. (2003). The ultimate competitive advantage of continuing business model innovation. Journal of Business Strategy. 24, 15–21.
  13. Chesbrough H., Rosenbloom R. (2002). The Role of the Business Model in Capturing Value from Innovation: Evidence from Xerox Corporation’s Technology Spin-Off Companies. Industrial and Corporate Change. 11(3), 529-555.
  14. Magretta J. (2002). Why Business Models Matter. Harvard Business Review. 80(5), 86–92.
  15. Osterwalder А., Yves Р. (2010). Business Model Generation. Hoboken, New Jersey : John Wiley & Sons, Inc. 282.
  16. Бусарєва Т. Г. Роль та місце інтелектуальної компоненти у формуванні бізнес-моделей ТНК. Підприємництво та інновації. 2021. Вип. 18. С. 7-11. DOI: https://doi.org/10.37320/2415-3583/18.1
  17. Літвінов О. С., Галашов Д. Ю. Сутність та складові бізнес-моделі підприємства. Економіка підприємства: сучасні проблеми теорії та практики: матеріали дванадцятої міжнар. наук.-практ. конф., 8 вересня 2023 року Одеса: ОНЕУ, 2023. С. 456-458.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->