Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2021, 7-8, 109-116

Open Access Article

Institutional tools of de-shadowing of the market of transport services in Ukraine’s regions

Babets Irina
Doctor of Economics, Professor, Professor of Department of International Economic Relations, Central Ukrainian National Technical University, Kropyvnytskyi, Ukraine e-mail: : irina.babets@ukr.net, ORCID ID: http://orcid.org/0000-0003-0635-9375

Cite this article:

Babets I. Institutional tools of de-shadowing of the market of transport services in Ukraine’s regions. Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University. 2021. № 7-8 (284-285). pp. 109-116.

Abstract

The purpose of the study is to develop ways to improve institutional tools for de-shadowing the market of transport services in the regions of Ukraine. The most common offenses in the field of road and rail transport, which determine the existence of the shadow component of the market of transport services, are summarized. The structure of the market of transport services by volumes of transported cargoes and passengers is analyzed. The dynamics of the coefficient of the shadow economy of the market of transport services in the regions of Ukraine in 2013-2019 was studied. Based on a systematic approach, a model of deshadowing of the transport services market is proposed, which includes institutional tools aimed at limiting the opportunities for illegal activities of carriers. Organizational, economic and technical levers of realization of institutional tools of de-shadowing of the market of transport services are substantiated. Organizational levers provide equal conditions for participation of all carriers in tenders for the right to serve urban and suburban routes, effective control over the activities of carriers and the inevitability of punishment for offenders. Economic levers aimed at legalizing shadow cash flows include measures to reduce the tax burden on businesses, improve the mechanism of transportation of privileged categories of passengers and accounting for passengers and cash. Technical levers are to ensure the renewal of vehicles, the introduction of electronic document management, creating comfortable and convenient conditions for fare payment and to control its implementation by passengers. The introduction of the proposed tools to de-shadow the market of transport services will increase the efficiency of using the potential of transport services in the regions of Ukraine, as well as obtaining economic, social and environmental effects for regional development.

Keywords

shadow economy, transport services, region, market de-shadowing model, institutional tools.

JEL classification: E210, H700 DOI: 10.32680/2409-9260-2021-7-8-284-285-109-116

УДК: 332.1:338.46

Лицензия Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

References

  1. 1. Загальні тенденції тіньової економіки в Україні у січні-вересні 2020 року. Аналітична записка. Міністерство економіки України. URL: https://me.gov.ua/Documents/List?lang=ukUA&id=e384c5a7-6533-4ab6-b56f-50e5243eb15a&tag=TendentsiiTinovoiEkonomiki.
  2. 2. Машканцева С.О. Наукові засади інституційного регулювання транспортної галузі регіону. Бізнес-навігатор. 2020 Вип. 2 (58). С. 41-45.
  3. 3. Шевченко А.І. Стратегування сталого розвитку виробничої інфраструктури національної економіки з позицій безпеки (на прикладі залізничного транспорту): автореф. дис. ... канд. екон. наук : 08.00.03. Київ, 2020. 38 с.
  4. 4. Дейнека О. Г., Позднякова Л. О., Скрипінський О. Л. Теорія, принципи та практика державного управління та адміністрування ринку транспортних послуг України. Публічне управління та митне адміністрування. 2019. № 2 (21). С. 128-135.
  5. 5. Овчар П.А. Організаційно-управлінські особливості розвитку автомобільного транспорту України. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Економічні науки». 2017. Вип. 27. Ч. 1. С. 76-80.
  6. 6. Статівка Н.В., Кучерява К.Я. Основні складники комплексного механізму детінізації економіки України. Публічне управління та митне адміністрування. 2019. № 3 (22). С. 121- 130.
  7. 7. Кіржецька М., Кіржецький Ю. Діджиталізація економічних процесів як напрям детінізації економіки України. Галицький економічний вісник. 2020. №1(62). С. 64-70.
  8. 8. Урсакій Ю.А. Тіньова економіка: чинники тінізації та шляхи детінізації. Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Економічні науки. 2018. Вип. I-II (69- 70). С. 44-51.
  9. 9. Обсяг перевезених вантажів за видами транспорту (1995-2020). Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/menu/menu_u/tr.htm.
  10. 10. Кількість перевезених пасажирів за видами транспорту (1995-2020). Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/menu/menu_u/tr.htm.
  11. 11. Бабець І.Г. Тіньова» складова ринку транспортних послуг України: масштаби та вплив на економіку регіонів. Бізнес Інформ. 2020. №5. С. 145–153.
  12. 12. Національна транспортна стратегія України на період до 2030 року. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 травня 2018 р. № 430-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/430-2018-%D1%80#n13.
  13. 13. Транспорт України у 2019 році. Статистичний збірник. Київ: Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/publ8_u.htm.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->